Dr. Mária Montessori v skratke
- narodila sa v roku 1870 v Taliansku a zomrela v roku 1952 v Holandsku
- 1896 bola ako prvá žena v Taliansku promovaná na doktorku medicíny. Pracovala ako asistentka na Univerzitnej psychiatrickej klinike v Ríme, kde sa začala venovať práci so slabomyseľnými deťmi.
- 1898 – 1900 bola vedúcou školy pre vzdelávanie liečebných pedagógov a zároveň prevádzala prax detskej lekárky. Neskôr študovala psychológiu a filológiu.
- 1904 – 1908 viedla katedru antropológie na Univerzite v Ríme.
- 6.januára 1907 otvorila Casa dei Bambini – Dom detí – prvé predškolské zariadenie. Od tej doby sa plne venovala pedagogickej, spisovateľskej a prednáškovej činnosti. V období fašizmu zatvorila svoje školy v Taliansku a Nemecku.
- 1939 žila v Indii, kde podnietila zakladanie Montessori škôl.
- 1949 po skončení vojny sa vrátila do Európy a až do svojej smrti žila v Holandsku.
Čo je montessori pedagogika
Je to ucelená metóda vzdelávania a výchovy nazvaná podľa jej zakladateľky Márie Montessori. Zahŕňa v sebe nielen filozofiu rozvoja dieťaťa, ale hlavne konkrétne praktické postupy s množstvom pomôcok.
V Montessori pedagogike sa kladie dôraz na spojenie telesnej a duševnej aktivity (celostné učenie). Pohyb umožňuje, aby sa v mozgu spracovali informácie získané z vonkajšieho sveta prostredníctvom zmyslov, v dôsledku čoho vznikajú nové nervové spojenia a nervová sústava dozrieva. Aby bolo učenie úspešné, musí vychádzať z konkrétneho poznania a manipulácie s predmetmi, teda z vlastnej skúsenosti. Rastúcemu dieťaťu musí byť umožnené využívať svoje pohybové orgány aj pri učení, nielen pri hrách. Práca s rukami umožňuje dieťaťu sústrediť sa na činnosť, prostredníctvom ktorej poznáva veci, chápe javy a rozvíja myslenie a reč.
Východiskom je ponúknuť deťom intelektuálne podnety v správnom čase (v konkrétnej senzitívnej fáze vývoja) a správnou formou.
Deti vedené metodikou Montessori začínajú spontánne písať, čítať a počítať už v predškolskom veku.
Cieľom pedagogiky je podporovať u Vášho dieťaťa prirodzenú túžbu učiť sa, podporovať priateľský vzťah medzi učiteľom a dieťaťom a podporovať schopnosť učiteľa pozitívne dieťa motivovať.
Pedagogika Márie Montessori prežila viac ako storočie, no jej odkaz je stále aktuálny. Aj dnes vznikajú nové školy, škôlky, jasle a centrá, ktoré podporujú výchovu a vzdelanie detí metódou Montessori.
Príjemné sledovanie
MARIA MONTESSORI – priekopníčka školskej výučby a bojovníčka za ženské práva – Vynikajúci dokument o zakladateľke montessoriovského školstva.
Dokument „Neobyčajné ženy“ Prečo nás v škole učia veci, ktoré už väčšinou nikdy nepotrebujeme?